≈коном≥чна теор≥¤
7. ¬итрати виробництва ≥ прибуток | |
¬итрати виробництва, њх сутн≥сть ≥ види ѕроцес виробництва завжди пов'¤заний з використанн¤м робочоњ сили та засоб≥в виробництва, ¤к≥ вт≥люютьс¤ в продукт≥. ќстанн≥й характеризуЇтьс¤ корисн≥стю (споживною варт≥стю) ≥ трудом≥стк≥стю, тобто певною к≥льк≥стю затраченоњ прац≥. „им продуктивн≥ша прац¤, тим нижча трудом≥стк≥сть одиниц≥ створеного продукту. ¬итрати виробництва, варт≥сть товару ≥ його ц≥на «а класичною економ≥чною теор≥Їю, представниками ¤коњ були ”. ѕетт≥, ј. —м≥т, ƒ. –≥кардо ≥ ¤ка одержала подальший розвиток у прац¤х . ћаркса, вважалос¤, що основу ц≥ни становл¤ть затрати прац≥, живоњ ≥ уречевленоњ, на основ≥ ¤ких формуЇтьс¤ варт≥сть товару. “аким чином, ц≥на Ц це грошова форма вираженн¤ вартост≥ товару. ј варт≥сть Ц це уречевлена в товар≥ сусп≥льна прац¤. –озробл¤ючи цю тезу, . ћаркс розр≥зн¤в сусп≥льн≥ витрати виробництва товару, ¤к≥ визначаютьс¤ затратами прац≥, та ≥ндив≥дуальн≥ витрати виробництва, ¤к≥ визначаютьс¤ витратами кап≥талу товаровиробника. ѕрибуток, його сутн≥сть ≥ структура. Ќорма прибутку ѕ≥дприЇмницька д≥¤льн≥сть господарюючих суб'Їкт≥в спр¤мована на одержанн¤ прибутку. —аме на¤вн≥сть прибутку або можлив≥сть його одержанн¤ спонукаЇ њх входити в певну сферу д≥¤льност≥, а за в≥дсутност≥ прибутку або нав≥ть загрози його в≥дсутност≥ Ц покидати певний сегмент ринку. ≈фективн≥сть використанн¤ фактор≥в виробництва ”мовою соц≥ально-економ≥чного прогресу в будь-¤кому сусп≥льств≥ Ї п≥двищенн¤ результативност≥ витрат живоњ ≥ уречевленоњ в засобах виробництва прац≥, що повТ¤зуЇтьс¤ з пон¤тт¤м ефективност≥. ” широкому розум≥нн≥ ефективн≥сть виробництва Ї сп≥вв≥дношенн¤м результат≥в виробництва ≥ витрат. Ќайб≥льш узагальнюючим оц≥ночним показником роботи п≥дприЇмства, що характеризуЇ р≥вень господарюванн¤, використанн¤ живоњ та уречевленоњ прац≥, Ї прибуток. ¬≥н зростаЇ або зменшуЇтьс¤ залежно в≥д ефективност≥ виробництва... |
|
«авантажити - ¬итрати виробництва ≥ прибуток |
175 Kb |
8. –инок. —утн≥сть, функц≥њ та модел≥ | |
–инков≥ в≥дносини, њх суб'Їкти ≥ об'Їкти –инкова економ≥ка за своњм соц≥ально-економ≥чним зм≥стом Ї кап≥тал≥стичною економ≥кою; вона базуЇтьс¤ на кап≥тал≥стичному способ≥ виробництва. ап≥тал≥стична економ≥чна формац≥¤ охоплюЇ так≥ ≥нститути ≥ принципи... –инок ≥ його сутн≥сть. ѕопит ≥ пропонуванн¤ –инок Ц економ≥чна категор≥¤, ¤ка прот¤гом останн≥х 300 рок≥в Ї центральною в економ≥чн≥й науц≥. ≈ластичн≥сть попиту ≥ пропонуванн¤ на ≥ндив≥дуальних ринках ¬еличина попиту зм≥нюЇтьс¤ обернено пропорц≥йно до зм≥ни ц≥ни. ѕроте часто потр≥бно знати, ¤к зм≥нюЇтьс¤ попит залежно в≥д зм≥ни ц≥ни. ÷≥нова еластичн≥сть попиту показуЇ, наск≥льки зм≥нюЇтьс¤ величина попиту на певний товар з≥ зм≥ною його ц≥ни. онкуренц≥¤ ≥ модел≥ ринк≥в Ќеобх≥дним ≥ важливим елементом ринковоњ економ≥ки Ї конкуренц≥¤. онкуренц≥¤ Ц це економ≥чне змаганн¤ за дос¤гненн¤ кращих результат≥в у област≥ будь-¤коњ д≥¤льност≥, боротьба товаровиробник≥в за найб≥льш виг≥дн≥ умови господарюванн¤, одержанн¤ максимального прибутку. оли на конкретному ринку Ї велика к≥льк≥сть покупц≥в ≥ продавц≥в, тод≥ покупець чи продавець не може пред'¤вити попит або пропонуванн¤ на таку к≥льк≥сть продукц≥њ, котроњ було б достатньо, щоб пом≥тно вплинути на њњ ц≥ну... |
|
«авантажити - –инок. —утн≥сть, функц≥њ та модел≥ |
1,6 Mb |
9. ласиф≥кац≥¤ ринк≥в ≥ загальн≥ ознаки њх функц≥онуванн¤ | |
ѕринципи класиф≥кац≥њ ринк≥в. –инок предмет≥в
споживанн¤ —учасний ринок Ї складним, пол≥системним утворенн¤м. ѕ≥знати ринок неможливо без глибокого анал≥зу його структури, тобто елемент≥в, з ¤ких в≥н складаЇтьс¤ ≥ ¤к≥ взаЇмод≥ють м≥ж собою. –инки виробничих ресурс≥в ƒл¤ д≥¤льност≥ п≥дприЇмств будь-¤коњ галуз≥ потр≥бн≥ виробнич≥ ресурси: прац¤, земл¤, засоби виробництва, п≥дприЇмницьк≥ зд≥бност≥. ” ринков≥й економ≥ц≥ п≥дприЇмства понад 90% виробничих ресурс≥в купл¤ють на ринку, тобто за грош≥. “аким чином, попит ≥ пропонуванн¤, ц≥ноутворенн¤ впливають на рух виробничих ресурс≥в та њх зайн¤т≥сть у виробничому процес≥. ¬ умовах розвинутого товарного виробництва домогосподарства пр¤мо чи опосередковано волод≥ють землею, працею, кап≥талом ≥ п≥дприЇмницькими ресурсами ≥ Ї њх постачальниками через ринок до виробничих структур. –инок кап≥тал≥в ѕол≥тична економ≥¤ д≥лить фактори виробництва на три групи: землю, працю ≥ кап≥тал. ѕерш≥ два називають первинними факторами виробництва, що на¤вн≥ ще до процесу виробництва. ƒо вторинних фактор≥в зараховують фактор, що виробл¤Їтьс¤ економ≥кою, Ц кап≥тал, або, по-≥ншому, ≥нвестиц≥йн≥ товари, або кап≥тальн≥ блага... |
|
«авантажити - ласиф≥кац≥¤ ринк≥в ≥ загальн≥ ознаки њх функц≥онуванн¤ |
2,2 Mb |
10. ≤нфраструктура ринку ≥ кап≥тал сфери об≥гу | |
–инкова ≥нфраструктура ќдн≥Їю з важливих умов функц≥онуванн¤ ринку Ї на¤вн≥сть добре розвинутоњ ринковоњ ≥нфраструктури. ¬≥д того, наск≥льки добре вона розвинута залежить ≥ ефективн≥сть функц≥онуванн¤ ринковоњ економ≥ки. ” свою чергу за р≥внем розвитку ринковоњ ≥нфраструктури можна судити ≥ про ступ≥нь розвитку ринку. ѕозичковий кап≥тал ≥ процент. Ѕанки ѕозичковий кап≥тал сфери обм≥ну Ц це грошовий кап≥тал, що надаЇтьс¤ в позику його власником ≥ншому власнику-п≥дприЇмцю на певний час, на умовах поверненн¤, за плату у вигл¤д≥ процента. ап≥тал у сфер≥ торг≥вл≥. “орговий прибуток —уть торгового кап≥талу. ” результат≥ сусп≥льного под≥лу прац≥ торг≥вл¤ починаЇ в≥д≥гравати самост≥йну функц≥ю життЇзабезпеченн¤ сусп≥льства через наданн¤ певних послуг споживчого ≥ виробничого характеру, що потребуЇ певних ресурс≥в. ÷≥нн≥ папери ¤к ф≥ктивний кап≥тал сфер≥: об≥гу. ‘ондов≥ б≥рж≥ јкц≥њ, обл≥гац≥њ та ≥нш≥ ц≥нн≥ папери, ¤к≥ обертаютьс¤ на фондов≥й б≥рж≥, утворюють ф≥ктивний кап≥тал. ÷≥нн≥ папери Ї кап≥талом, тому що дають можлив≥сть своњм власникам мати певний дох≥д, а також можуть бути продан≥. ” той самий час ц≥нн≥ папери Ц це ф≥ктивний кап≥тал, тому що вони не мають вартост≥, хоч продаютьс¤ ≤ купуютьс¤ на б≥ржах. –инкова варт≥сть ф≥ктивного кап≥талу набагато перевищуЇ за величиною д≥йсний або реальний кап≥тал... |
|
«авантажити - ≤нфраструктура ринку ≥ кап≥тал сфери об≥гу |
22 Kb |